Masser af sorte lavasten, hvide kokospalmestrande, smilende samoanere og tyrkisblÃ¥t vand. Jo, Samoa er smukt og menneskene venlige og hjælpsomme … og d er en ø i midten af Stillehavet, sÃ¥ de mangler stort set alt, og da alt hvad de tjener mere eller mindre enten gÃ¥r til familien eller til kirken, sÃ¥ bliver der ikke bestilt sÃ¥ meget. Landsbyerne bestÃ¥r af en samling fales … en flok stolper hævet over omrÃ¥det og m tag … spredt over et passende omrÃ¥de … og sÃ¥ nogle fÃ¥ mere traditionelle huse, nogle grise, et par høns, en hest (flot!) og sÃ¥ en asfalteret vej, der gÃ¥r i gennem. To øer hver m een vej rundt langs kysten. Om søndagen er alt stille for der samles samoanerne for at være sammen m Gud og deres familie.

De første dage boede vi pÃ¥ Hotel Kitano i hovedstaden Apia m swimmingpool hvor drengene boltrede sig og Jonas begyndte sÃ¥ smÃ¥t at kunne svømme! Maden var ikke noget at hÃ¥be hurra for pÃ¥ hotellet, men der var stille og fredeligt og folk var søde. Og vi fandt Bistro Tatau rundt om hjørnet hvor især kokosbrødet vakte lykke … og dugen hvor vi mÃ¥tte tegne! Vi nÃ¥ede ogsÃ¥ at overvære et traditionelt fiafia-show hvor de lokale synger og danser – og det kan de! Og et NZ rugby team sang ogsÃ¥ sÃ¥ man mere skulle tro d var et kor!

Efter et par dages afslapning tog vi til den største men ogsÃ¥ mest remote ø, Savaii. Færgeturen over var smuk men meget basic, bænkerækker pÃ¥ Ã¥bent overdækket dæk … og Gabriel kastede op 🙁 Det gyngede altsÃ¥ ogsÃ¥ en del! PÃ¥ Janes beach fale bliver man tilsyneladende overladt til en fale i 2.række den første nat … vi var i hvert fald ikke de eneste der prøvede det. Vores â€dør†var en plastikpresening – fint nok, hvis det altsÃ¥ ikke lige var for den storm og regn, der opstod i løbet af natten!! SÃ¥ er en fale altsÃ¥ MEGET udendørs, men ungerne sov og jeg blev en oplevelse rigere og lærte at vindjakker ogsÃ¥ kan bruges til at lukke store huller i vægge.

Næste dag god fale lige ud til den hvide strand m kokospalmer. Til middag kom vi til at sidde og spise m Feebee, genetisk fra Samoa men ellers fra NZ. Hun arbejdede på d lokale dykkersted, men jeg kunne jo ikke tage PADI pgra børnene. Hvorfor ikke?! Og så havde jeg en halv aftale om discovery dive et par dage senere! Feebee lavede også fire dance og var en af den slags mennesker som folk bare kan li og gerne vil være venner m. Køn, energi, masser af talenter og underholdende at være sammen m. Hendes ven skotske Paul var noget mere tilbageholdende men dejlig på sin egen måde! Et ungt fransk pa Katja og Ivan havde arbejdet sig vej gennem NZ de sidste 10mdr og var nu på vej til at gøre d samme i Australien. Maden var ikke god hos Janes, men folk var søde og bananer hang på klaser i tagrende så vi ku bare tage.

Dykkerstedet var 1 kms penge væk sÃ¥ jeg gik derover … og fandt ud af hotellet nær ved var lækkert! SÃ¥ der boede vi tre nætter i luksus og m rigtig god mad og smuk godnatudsigt og hængekøje. Og jeg fik dykket! jeg havde fra starten sagt at jeg ikke var tryg ved det, men jeg tog det faktisk ganske afslappet selv om jeg ikke kunne fÃ¥ vandet ud af regulatoren (den man har i munden og trækker vejret i gennem) da vi pÃ¥ lavt vand skulle lære hvordan man gjorde) Det var IKKE mig, der ikke kunne finde ud af det – udstyret var i stykker … ikke særligt betryggende! Og da vi sÃ¥ var kommet ud i bÃ¥den skal man stÃ¥ m alt udstyret pÃ¥ og tage et STORT skridt ud i vandet … det tog mig godt nok lang tid, bla fordi jeg ikke kunne fÃ¥ svar pÃ¥ min konsekrering, dvs jeg var ikke sikke rpÃ¥ at min dykning var ok m mit højere selv … hvilket ikke just er betryggende!. Og sÃ¥ tog det mig en evighed at komme ned fordi jeg havde svært v at udligne trykket i mine ører, men ned kom jeg – 9m! og fisk og svømmefødder og smÃ¥ orme der forsvinder nÃ¥r man knipser og bare fornemmelse at være under vand i en verden helt anderledes! Og jeg sÃ¥ Scar fra Find Nemo men ingen Nemo. Nu kan jeg sige jeg har dykket! Og jeg er stolt over at det lykkedes! Og nej, jeg skal ikke lige tage PADI og mÃ¥ske kommer jeg ikke t at dykke igen og mÃ¥ske alligevel, mmen mine bihuler brokkede sig dagen efter og viste mig at jeg faktisk havde presset mig selv en smule for meget, men Jonas er stolt over mig .. og d er jeg ogsÃ¥!

Og sÃ¥ boede vi de næste 9 dage pÃ¥ Vacations beach fale lige ud til havet og palmerne .. og jeg var syg, svag, nogle dage helt hævet i ansigtet sÃ¥ min kinder lignede bordtenneisbolde, nÃ¥r jeg smilede, ogsÃ¥ lidt problemer m maven … og meget lidt lyst til maden. Drengene spillede NeverWinterNights pÃ¥ pc i restauranten og nød friheden til det. Og sÃ¥ snakkede de m folk. Der var rigtig mange fra NZ. Imens lÃ¥ jeg i falen og nød udsigten, sov og læste Night/Day/Twilight Watch af Sergei Lukainenko – kan bestemt anbefales … ogsÃ¥ filmene!

Vi lejede også bil en dag og kørte ud til verdens vestligste punkt, hvor man bogstavelig kan se ind i morgen!

En NZ kvinde hjalp Andreas m at pakke, for jeg var stadig for svag – endnu en gyngende færge og sÃ¥ retur til Hotel Kitano og Sydney Side Cafe, som er ejet af et dansk/samoansk par. Næste dag var vi i lufthavnen i god tid, troede vi! Men flyet gik 12.30am …. oversat betyder det en halv time inde i et nyt døgn og altsÃ¥ for ca 10 timer siden! Behøver jeg at fortælle HVOR dum, jeg følte mig?! Air NZ hjalp os – næste fly til LA var ugen efter, fedt ikke?! Og alle fly til Auckland var fuldt booket, men vi ku jo altid tage chancen. NÃ¥ vi tilbragte dagen pÃ¥ Samoas lækreste hotel rundt om hjørnet fra lufthavnen, Andresa fik endnu en virgin Pina Colada og Jonas demonstrerede at nu kan han svømme .. og det kan Andreas ogsÃ¥. Gabriel er ogsÃ¥ blevet temmelig tryg v vandet. Og vi bleve sikret plads pÃ¥ flyet til Auckland næste morgen kl.6.45, og derfra til SanFrancisco og til Toronto … og ja, jeg kom ogsÃ¥ til at betale, men vi er alle raske og en oplevelse rigere. Og pÃ¥ sin vis var det dejligt at opleve Samoa fra en god side. Jeg tror ikke jeg kommer tilbage dertil. Jeg tror egentlig ikke jeg er til en ø in the middle of Nowhere, med det var præcist det jeg gerne ville prøve v at besøge en Stillehavsø. Næste gang tager jeg til Thailand eller Goa for at fÃ¥ sandstrand og kokospalmer!